Les ermites de Tella

 

A 1300 m d'altitud i dins de la pirinenca comarca del Sobrarbe, la població de Tella és un enclavament espectacular pel paisatge, i especial per les coses que es diuen d'allà. M'explico: se sap que el fenomen de la bruixeria va ser especialment rellevant en el Pirineu aragonès en els segles XVI i XVII i diuen que els habitants d'aquest lloc tenien arts obscures relacionades amb l'esoterisme i que feien servir plantes per a usos diabòlics. De fet, es té constància de moltes dones, diuen,  posseïdes pel maligne.  Per fer front a aquests poders ocults i foscos, es va construir un cordó de set ermites, de les quals avui solament en queden tres dempeus.

Precisament sobre la roca coneguda com "El Puntón de las brujas", ja que segons diu la llegenda és el lloc on es feien aquelarres, hi ha la més antiga de les ermites i la més bonica amb escreix. M'agrada especialment perquè malgrat la seva aparent nuesa, està impregnada d'història, perquè ha restat sempre allà, malgrat els precipicis vertiginosos, malgrat el mal i les bruixes, malgrat tot contratemps i perquè guarda el silenci que es mereixen les muntanyes. L'entorn és impressionant. Hom no pot deixar d'extasiar-se davant  la bellesa del paisatge, és l'ermita de sant Joan i de sant Pau, probablement del s. XI. 

A continuació es troba l'ermita de "La Virgen de las fajanillas" i per últim l'ermita de "La Virgen de la Peña" del s. XVI. 

He encomanat  a la marededéu de l'ermita tot el mal que conec. Jo que sóc dona de fe, crec i espero el triomf de la llum i de la bellesa sobre la foscor i la desgràcia. 

Em separen bastants km del meu pare malalt, però ens hem sentit molt propers,  perquè les muntanyes ens coneixen de bell antuvi.

Un cop al poble de nou, després de la preciosa ruta circular, el temple parroquial dedicat a sant Martin del s. XVI, tanca el recorregut i m'ha deixat un dolç gust d'assossec que no es  pot explicar solament amb paraules.

T'exposo la meva causa i em quedo esperant. Salm 5









Glòria Vendrell i Balaguer
agost de 2020

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El conte de la bola de l’arbre de Nadal

La cicatriu d'en Roc

Portsmouth natura

Tolerancia i especificitat

Santa Maria de Refet i EL LLOC

Un conte d'hivern

Valle de Bujaruelo

NENS

?????

El país que no tenia princesa