Memòria agraïda

1900-1963

Vaig tenir un professor d’història que sempre deia que la ”Història” ha de ser sempre memòria agraïda. És veritat que hi ha coses de la història que pensem que més valdria oblidar-les per la seva càrrega de sofriment i de dolor i això m’ha fet dubtar molt de temps, però ara que està de moda “la resilència” no tinc altre remei que donar la raó al meu professor.

La meva iaia paterna va morir quan jo solament tenia tres anys, però guardo records molt vius d’algunes vegades que vam estar juntes, pocs però suficients per tenir-la present molt sovint. A mida que m’he anat fent gran he tingut cada cop més necessitat de saber coses d’ella. Diuen que m’hi assemblo i és veritat.

Va patir molt, per malaltia, perquè va enviudar ben jove quedant amb una nena petita que va tenir molts problemes de salut , perquè es va tornar a casar i pel que sembla malvivia una mica, perquè va viure la guerra i els seus horrors,  perquè va patir gana i perquè no tenia gairebé res per alimentar els seus fills, perquè va haver d’abandonar “La Casallarga” perquè no era seva sinó del marquès i una pedregada va fer malbé la collita de raïm ...

Tot i així diu la tieta Teresina que feia un caldo d’ossos bo bo, diu el papa que menjaven guixes i una sardina a repartir entre sis germans (segurament ella no en menjava) diu també que ningú ha fet millor que ella la patata i col amb cansalada, diu la gent que la recorda que era una bona dona.... No se si ella va saber que és això de la “resilència”, potser no ho va saber mai però és igual perquè si més no, ella va domesticar el dolor i el va fer seu . El seu sofriment ha donat fruit, el que ella esperava no ho sabem, però n’ha donat...Ella potser no va poder agrair la història, però jo avui sí que puc fer-ho per ella.

Avui quan després de “rescatar” les  camises de dormir que li pertanyien, que en el seu dia deurien ser  un tresor i  que ha trobat la tieta, amb el contacte del cotó, amb les aromes de pagès encastades en cadascun dels fils esgrogueïts pel pas del temps, imaginant les seves mans destres brodant les seves inicials, sento que formo part d’un teixit immens  d’avantapassats que m’han estimat sense saber-ho i que per més anys que visqués no podria agrair.

Aquest post és una minúscula goteta d’escuma enmig de l’oceà  d’agraiments que m’ha fet néixer, Una goteta insignificant si voleu, però la meva, la necessària....  el que voldria és que l’escalf minúscul de la meva minúscula goteta arribés també on es perd la meva memòria i totes les memòries...Transcendint el temps, i el pas del temps i les seves estratègies .

Glòria Vendrell i Balaguer
febrer 2019


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El conte de la bola de l’arbre de Nadal

La cicatriu d'en Roc

Portsmouth natura

Tolerancia i especificitat

Santa Maria de Refet i EL LLOC

Un conte d'hivern

Valle de Bujaruelo

NENS

?????

El país que no tenia princesa