Peñíscola
Al principi Peníscola era solament el penyal. Hi ha indicis de l'antiga població dels ilergavons, va ser enclavament romà i musulmà després, però va prendre volada amb la construcció del castell templer i posteriorment essent Seu Pontifícia de Benet XIII, el Papa Luna, el s.XV durant el Cisma d'Occident. El penyal estava unit a la terra ferma per un estret istme que amb la pujada de la marea s'inundava i deixava la roca totalment aïllada, com passa encara avui al Mont sant Michel, però avui l'istme s'ha eixamplat i entre la platja del nord i la del sud, l'espai s'ha atapeït de botigues, comerços i restaurants i ha permès unificar la història antiga amb la moderna, no tinc clar si per a bé o per a mal. En realitat la part més bonica és la que hi ha intramuralles, amb les seves casetes blanques i blaves abocades al mar, amb les seves fonts d'aigua dolça al peu de la roca, amb el bufador per on rugeixen les ones enfurismades i amb els dos temples important...