Cosmologia, filosofia , antiteologia o teologia ?


La creación constituye el transfondo invisible de la evolución; 
la evolución aparece como el primer plano visible de la creación 
J.L. Ruiz de la Peña

Hem volgut substituir la seguretat de l’amor ( Déu) 
per la seguretat del coneixement 
( empirisme, ciència...) 
J.M. Iglesias 

Ni la distribució atzarosa dels fets ni el desordre poden explicar per si mateix l’ordre: la selecció natural és un procés d’ordenació creatiu i  no de l’atzar ( Dobzhanky )

Déu crea, però no crea res, ho crea tot. Crea creant. Déu posa l'ordre i  les possibilitats de creació.“ El big bang” seria el primer moment visible de l’eternitat invisible. Déu fa possible la creació. Déu no crea ex-nihilo, sinó que crea des d’Ell mateix, des de la seva transcendència i del seu amor. Déu crea des de la “no-cosa”, però no des del no-Ell.

Déu és tot, però és un tot que  nosaltres no podem concebre perquè està per sobre de les nostres teories. Déu està més enllà de tot, però no hi ha res fora de Déu. El nostre món finit està en el si de Déu.

La qüestió fonamental que ens ocupa té una vessant filosòfica prèvia que mai es resoldrà amb una argumentació exclusivament cosmològica.

Avui en dia hi ha bastant de consens entre els físics, en que es pot arribar a 3 minuts abans del big bang, però més enllà d’això, ningú sap res. La determinació de l’univers no és un problema de l’exclusiva competència dels cosmòlegs. Qualsevol teoria ha d’incloure una alta dosis de presumpcions filosòfiques ( o inclús teològiques o antiteològiques)

Ha hagut un canvi substancial : hem passat del determinisme de la física clàssica al indeterminisme de la física quàntica. Hi ha processos físics i biològics no analitzables en termes de cadenes causals convencionals, ja que procedeixen per salts quàntics ( mutacions, atzar) imprevisibles.

La física quàntica ha establert un nexe entre la física i el psíquic, al afirmar que no es pot fixar la posició d’una partícula sense la intervenció d’un observador : l’home resta de nou en el centre de l’univers, d’on Copèrnic l’havia desplaçat.

( apunts d'antropologia teològica i retalls del llibre 
" Teologia de la Creación" de Ruiz de la Peña)


http://gloriavendrellbalaguer.blogspot.com/2011/10/algunes-questions-de-les-relacions.htmlhttp://gloriavendrellbalaguer.blogspot.com/2011/10/algunes-questions-de-les-relacions.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El conte de la bola de l’arbre de Nadal

La cicatriu d'en Roc

Portsmouth natura

Tolerancia i especificitat

Santa Maria de Refet i EL LLOC

Un conte d'hivern

Valle de Bujaruelo

NENS

?????

El país que no tenia princesa