L'ètica de la gràcia
Malgrat
el discurs de la gràcia que ha ressonat i ressona en la història de l’Església,
no podem passar per alt, la grandíssima dificultat que hem tingut i que tenim,
d’acceptar la gratuïtat en tot el seu ventall , amb totes les seves conseqüències
i amb tota la seva profunditat.
Estic
d’acord amb tants d’altres, i de fet
així ho defenso moltíssimes vegades, que el tret distintiu de la fe cristiana,
és l’encarnació, però crec també que el fet encarnatori camina de la ma de
l’amor gratuït. No puc contemplar un misteri sense l’altre.
Al
marge de les discussions al respecte, jo
parteixo de la premissa de que quan parlem d’ètica i de moral, no parlem de la
mateixa cosa. Ètica seria la reflexió crítica sobre la moral i aquesta seria
l’adhesió ( voluntària o inconscient ) a una sèrie de costums o normes. La
catedràtica Adela Cortina diu que l’Ètica és la reflexió sobre el comportament
humà i sobre les condicions de possibilitat d’establir una moral. Aquesta
definició s’acosta bastant al que pretenc explicar i dóna raó de ser al títol
d’aquest petit assaig. Quan parlem de “l’ètica cristiana” no se fins a quin
punt som conscients de quina cosa estem parlant, perquè sospito que sovint
oblidem que té més a veure amb la gràcia que amb el costum, la norma , el
compromís i l’exigència.
Anem a pams:
Independentment
de tota especulació lingüística, si ens cenyim a l’estricta etimologia, la
paraula grega eqos, significa hàbit,
costum, ús... i el terme llatí mos
moris, que traduïm per “ moral “, el diccionari el defineix per costum,
manera de viure, però també per norma o
precepte. En qualsevol dels dos casos ens trobem que la manera de ser cristiana, per dir-ho
d’alguna manera, no seria altra cosa que una sèrie d’actituds que hem fet nostres; però per ser honestos,
hem de dir que cap de les dues etimologies no clarifica gens ni mica, quina és
la font i el motor d’aquesta manera de viure.
Si
partim doncs de que l’ètica cristiana , ha de fer una reflexió crítica per a
poder legitimar la moral , llavors la pregunta ètica no serà “ quina cosa m’està permès? “ què està
bé ? què està malament ? “, sinó que del que es tractarà, és de conèixer la
font que ens mena a viure d’una manera determinada.
Un
cristianisme que es defineixi en termes de conducta, penso que és un
cristianisme que es queda en les beceroles.
Abans que ningú faci cap opció pel Crist, ha estat Ell
qui ha optat per nosaltres. El cristianisme és la religió de l’amor i això ho
és de debò i radicalment. No es tracta solament de paraules boniques . Déu ens
ha estimat abans. No podem oblidar-ho :
Jn 15, 16 : No m'heu escollit vosaltres
a mi; sóc jo qui us he escollit a vosaltres i us he confiat la missió d'anar
pertot arreu i donar fruit, i un fruit que duri per sempre.
|
CEC 27 El
deseo de Dios está inscrito en el corazón del hombre, porque el hombre ha sido
creado por Dios y para Dios; y Dios no cesa de atraer hacia sí al hombre y sólo en Dios encontrará el hombre la verdad
y la dicha que no cesa de buscar.
Sant Agustí :
No em buscaries, si no m’haguessis trobat
Així doncs, si l’essència del
cristianisme radica en que Déu s’ha encarnat i que ha creuat la frontera del temps
i de l’espai per anticipar-se en l’amor envers nosaltres, vol dir que
essencialment el cristianisme és una relació amorosa. Goso dir, una relació “
d’enamorats”. I en quina relació d’enamorats hi cabria la pregunta sobre “ què
fer? “ “ com actuar?”. Els enamorats segueixen el dictamen del cor, no cal que
ningú els digui com s’han de comportar per mostrar-se com enamorats. És obvi.
Està clar que qui està enamorat canvia la seva vida : la seva manera de pensar,
d’ocupar el temps, de situar-se en la història, de comportar-se etc. La seva
moral brolla de dins, està en consonància amb Aquell que estima, precisament
perquè l’estima. Malament aniríem si una
parella d’enamorats s’hagués de qüestionar extrínsecament sobre la seva manera
de viure l’amor ! potser diria molt de
la seva capacitat d’autocrítica i d’anàlisi, però molt poc de la qualitat de la
seva relació..
És
fonamental el tema de la gràcia, que prové de la paraula grega caris , que
significa do. El regal sempre és
gratuït. L’amor de Déu sempre és
gratuït. L’acolliment d’aquest amor, per part de l’home, provoca fruits abundants:
L. Dufour : La gracia de Dios no es estéril (...)El amor de Dios es fuente de constante
actividad y transformación(...) Si la gracia de Dios es el secreto de la
redención, es también el secreto de la forma concreta cómo la recibe y la vive
cada cristiano (...)
L.Borriello : Toda
gracia es un don gratuito; es un favor que tiene como única fuente la soberanía
del amor divino. Y este amor no es debido a la criatura; ésta no lo merece; es
resultado de una iniciativa completamente gratuïta de Dios
Em
resulta una mica estrany fer “ revisions de vida cristiana” en la línea de si
la nostra vida és segons Crist o no, posant com a ull de mira les pròpies
obres, com si aquestes naixessin del no res. Quan algú s’enamora, està clar que
la seva vida canvia, però sempre en aquest ordre i no pas a la inversa. Són
molt clarificadors tants d’exemples que sovintegen el Nou Testament :
Jn 15, 4 :Estigueu en mi, i jo estaré en vosaltres. Així com les sarments, si no
estan en el cep, no poden donar fruit, tampoc vosaltres no en podeu donar si no
esteu en mi. Jo sóc el cep i vosaltres les sarments.
Aquell qui està en mi i jo en ell, dóna molt de fruit, perquè sense mi no podeu
fer res
Mt. 5,14 : Vosaltres sou la llum
del món
La sarment sola, fora del cep, per més que ho intenti
i s’hi esforci, no podrà mai produir raïm.
A la vida quotidiana, qualsevol focus, làmpada,
bombeta etc, no pot donar llum si no
està connectada al corrent elèctric. Igual que la sarment, separada de la font
de la llum, per més que hi posi ganes, no en pot donar ni una espurna.
Del que es tracta doncs, és d’estar units a Crist, el
cep veritable i llum del món. En els dos
casos, ser llum i ser raïm ha estat una gràcia, la conseqüència lògica d’estar
units a qui tot ho pot i tot ho espera de nosaltres.
La bona notícia de l’evangeli rau en que no estem
condemnats a viure cansadament a mercè dels nostres esforços o no esforços. Si
vivim centrant totes les coses en el nostre esforç personal, en el compliment
de la llei i en l’estricte sentit del deure, especialment a la vista de que els
resultats mai són els que esperàvem, tot plegat resulta un pes molt feixuc.
Mt.
11,28 : Veniu a mi tots els qui esteu cansats i
afeixugats, i jo us faré reposar.
No podem convertir “l’ètica cristiana” en una mena de
cursa o de competició, perquè ni la sarment ni la làmpada escull l’amplada i la
proporció del seu fruit i de la seva llum.
Sortosament
existeix una vida nova, un esperit diferent del nostre, que se’ns ofereix
gratuïtament:
Rom 8,1-2:
Ara ja no pesa cap mena de condemna sobre
els qui viuen en Jesucrist, perquè la llei de
l'Esperit, que dóna la vida en Jesucrist, t'ha alliberat de la llei del pecat i
de la mort.
Crec honestament que ser cristià no pot ser pas una
exigència, sinó un plaer. La mare Teresa de Calcuta va afirmar que Jesús no va
predicar una religió nova, sinó una vida nova.
Aquí està el moll de l’os !... Llavors a qui no viu prou com un cristià,
no li podem fer un judici moral, perquè Crist ens ha alliberat de la llei. No
és un problema d’esforços, sinó de fe. Davant
la manca” d’obres”, la solució no passa per un esforç encaminat a
aconseguir-les, sinó per” treballar” ( per dir-ho d’alguna manera) el desig d’enamorar-se més i més de Crist No
és una qüestió de bons i dolents, sinó tota una altra cosa que arrela en el més
pregó de l’ésser:
I Jn 4: El qui no estima no coneix
Déu, perquè Déu és amor.
Simone Weil: Quan la terra acull
una llavor que engendra una planta, si aquesta planta s’orienta de manera que
pugui rebre els raigs del sol, la planta s’eleva en un moviment contrari a la
força de la gravetat – Weil afirma que Déu ha dipositat en nosaltres una llavor
del seu amor, sense que sabéssim de quina planta es tractava, fins que s’ha
convertit en un arbre. Aquesta llavor és la gràcia.
Si no ens submergim en
aquesta lògica de la gratuïtat, quan no fem les coses ben fetes, tal com li
vaig sentir dir a la Claustre Solé, en
lloc de sentir-nos pecadors, que és una gràcia, ens sentim culpables, que és
una tara.
En la transgressió –pecat -
omissió, és de summa importància recobrar el sentit de la “confessió”, que no
és tant una confessió de les faltes comeses, sinó una confessió sincera i
agosarada, de l’amor gratuït de Déu, que sortosament és diferent del nostre i
que és capaç, no solament de perdonar, sinó de regenerar i de fer possible una
vida nova:
Jn 8,11--Jo tampoc no et condemno. Vés-te'n, i d'ara endavant no pequis més.
En aquesta línea són
especialment significatives aquestes declaracions de G.K. Chesterton:
Cuando la gente me pregunta a
mi o a cualquier otro “¿ por qué te uniste a la iglesia de Roma?, la primera
respuesta esencial, aunque sea en parte incompleta es : “ para librarme de mis
pecados” porque no hay ningún otro
sistema religioso que declare verdaderamente que libra a la gente de los
pecados (...) el sacramento de la penitencia da una vida nueva y reconcilia al
hombre con todo lo que vive; pero no como lo hacen los optimistasy los
predicadores paganos de la felicidad. El don viene dado a un precio y
condicionado a la confesión. He encontrado una religión que osa descender
conmigo a las profundidades de mi mismo.
Per
una coincidència significativa, la paraula hebrea i la paraula grega, traduïdes
al llatí per gratia i en català per “gràcia”, designen a la vegada la
font del do en el qui dóna i l’efecte del do en qui el rep: la paraula hebrea ןה (hen) designa primordialment
la benvolença gratuïta d’un personatge de categoria, mentre que la paraula
grega caris fa
més incís en la bellesa i la bondat que provoca el do en qui l’ha rebut.
Quan
algú es mou en les aigües de la immanència, forçosament s’acosta al
cristianisme projectant-hi les estructures lògiques de l’ètica humanista, que
te com a centre i com a eix vertebrador la persona i solament ella. Em sap
greu, però, que a vegades, suposadament nedant
en les aigües de la transcendència, continuem fent el mateix i apliquem els
mateixos criteris , oblidant que no es pot separar ןה de caris, que són la cara i la creu
de la mateixa moneda, i que abans que
res, fonamental i radicalment, ha estat
el do de Déu : el seu amor gratuït i indestructible.
Glòria Vendrell i Balaguer
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada