Cosmologia, filosofia , antiteologia o teologia ?
La creación constituye el transfondo invisible de la evolución;
la evolución aparece como el primer plano visible de la creación
J.L. Ruiz de la Peña
Hem volgut substituir la seguretat de l’amor ( Déu)
per la seguretat del coneixement
( empirisme, ciència...)
J.M. Iglesias
Ni
la distribució atzarosa dels fets ni el desordre poden explicar per si mateix
l’ordre: la selecció natural és un procés d’ordenació creatiu i no de l’atzar ( Dobzhanky )
Déu crea, però no crea res, ho crea tot. Crea creant. Déu posa l'ordre i les possibilitats de creació.“ El
big bang” seria el primer moment visible de l’eternitat invisible. Déu fa
possible la creació. Déu no crea ex-nihilo, sinó que crea des d’Ell mateix, des
de la seva transcendència i del seu amor. Déu crea des de la “no-cosa”, però no
des del no-Ell.
Déu
és tot, però és un tot que nosaltres no podem concebre perquè està per sobre
de les nostres teories. Déu està més enllà de tot, però no hi ha res fora de
Déu. El nostre món finit està en el si de Déu.
La qüestió fonamental que ens ocupa té una
vessant filosòfica prèvia que mai es resoldrà amb una argumentació
exclusivament cosmològica.
Avui en dia hi ha bastant de consens entre els
físics, en que es pot arribar a 3 minuts abans del big bang, però més
enllà d’això, ningú sap res. La determinació de l’univers no és un problema de
l’exclusiva competència dels cosmòlegs. Qualsevol teoria ha d’incloure una alta
dosis de presumpcions filosòfiques ( o inclús teològiques o antiteològiques)
Ha hagut un canvi substancial : hem passat del
determinisme de la física clàssica al indeterminisme de la física quàntica. Hi
ha processos físics i biològics no analitzables en termes de cadenes causals
convencionals, ja que procedeixen per salts quàntics ( mutacions, atzar)
imprevisibles.
La física quàntica ha establert un nexe entre
la física i el psíquic, al afirmar que no es pot fixar la posició d’una
partícula sense la intervenció d’un observador : l’home resta de nou en el
centre de l’univers, d’on Copèrnic l’havia desplaçat.
( apunts d'antropologia teològica i retalls del llibre
" Teologia de la Creación" de Ruiz de la Peña)
http://gloriavendrellbalaguer.blogspot.com/2011/10/algunes-questions-de-les-relacions.htmlhttp://gloriavendrellbalaguer.blogspot.com/2011/10/algunes-questions-de-les-relacions.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada