Enrenou al Museu




A la Conxita teixidora i al Tonet blanquer els havien posat dins del Museu, "per fer-los més bonics" deien... però ni a ells ni  als seus fills, els gegantins bessons Pia i Tomeu no els agradava gens ni mica ser allà. El lloc era bonic i estava ben cuidat, de tant en tant venia algú a mirar-los , a treure'ls la pols, a comprovar si els faltava alguna cosa.... però trobaven tant a faltar els pocs dies a l'any que sortien i ballaven al so de les gralles! ... quan passava això, tot i que sabien que algú els conduïa d'incògnit, eren tan feliços i es sentien tan grans!.... la grandesa no els venia pas pel fet de ser gegants, els venia per poder sentir-se lliures i estimats ...

Als capgrossos tampoc els agradava ser allà. Amb delit  esperaven i miraven  amb els ulls ben grans, el dia que la porta s'obrís per alliberar-los.



L'artista que els va pensar, no els havia imaginat de cap manera especial ( això va ser cosa de la gent al cap dels anys) però el que sí volia és que fossin lliures, que els acabés de guarnir i de pintar cadascun dels colors i de las remors del món, que acabessin de descobrir qui eren, caminant de festa en festa Major, que es fessin amb la gent que teixia a les fàbriques i amb el riu que discorria per la comarca petit i juganer...

De manera que uns i altres pretenien escapar de feia temps, però ho impedien aquelles cares grotesques i acolorides que els tenien atemorits , els dracs amenaçants i sobretot aquella àguila reina , que impertèrrita ho controlava tot...





... Fins que van descobrir que no eren de témer: el dia que per fi s'hi van apropar, malgrat el seu aspecte de terror, es van adonar que podien ser amics i que havien estat les pors internes, les que els havien fet pensar coses que no són. I van ser ells precisament, els que els van mostrar la sortida, tot seguint la fletxa, però a l'inrevés...


Després de baixar escales emocionats per la pressa per sortir i de contemplar de passada, tota aquella maquinària del "Museu de la pell",  es van aturar dins d'una altra sala: "La figura femenina entre la metàfora i el Mite"... dies enrere havien sentit a dir que era una exposició de l'escultor Subirachs....i encuriosits de mena com eren, tot d'una hi van ser dins.






L'univers iconogràfic, personal i inconfusible de l'artista els va contorbar... aquelles formes femenines suggerents i magníficament exposades no tenien res a veure amb els seus cossos de cartró pedra pintada amb colors llampants... 

Es van entretenir amb cadascuna de les obres, amb "Dafne", amb el "Maniquí ídol", amb "la Dona a la platja" amb "Dànae", amb "Europa"... van compartir impressions i es van adonar de quantes coses desconeixien !







Però la vista del quadre en que  el cos d'una dona formava part d'un espai suau i eteri i sobretot  la visió de l'arbre mort de l'exterior i el viu dins d'ella, va ser el detonant , la força que els mancava, i la descoberta de que la vida de cadascun d'ells era dins i que calia retrobar-la ...


Un cop fora tot va ser molt fàcil. Ni tan sols els van veure aquella colla de professors que absorts al que passava , havien estat al museu i acabat  dinant al "Somiatruites".

La Conxita, el Tonet, la Pia , el Tomeu i tots els altres, havien sortit per fi  a celebrar la seva llibertat, que de tant preuada com era,  ni la gosaven anomenar.. 

Dins del museu solament en van quedar les ombres i les màscares, que es van anar  trobant amb ells cada any per les festes, al so de la gralla.




Glòria Vendrell i Balaguer
juliol del 2017

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El conte de la bola de l’arbre de Nadal

La cicatriu d'en Roc

Portsmouth natura

Un conte d'hivern

Santa Maria de Refet i EL LLOC

Valle de Bujaruelo

Pere

Tolerancia i especificitat

NENS

?????