"Dios ama como crea, desde la nada "



La gràcia no és una súper-estructura simplement adossada a la naturalesa, no és quelcom que tingui a veure amb l’essència i no amb l’existència. Si és lícit parlar d’immanència del fet sobrenatural en les estructures de l’ésser humà i no solament de la seva transcendència,  així doncs la seva presència ha de ressonar d’alguna manera en aquestes estructures. Necessàriament ha de fer-se psicològicament experienciable, però no obligadament com quelcom excepcional ( que seria el cas dels místics ) sinó de forma general i ordinària. Solament així la gràcia pot ser llum, consol, goig, estímul dinàmic i pol atractiu de la condició humana.

L'alegria i la festa que dóna la gràcia, és una realitat moltes vegades mal entesa o oblidada. Si no tenim dues vides, sinó una de sola que es desplega en dues fases, doncs tampoc hi ha dues felicitats, sinó una de sola, que al igual que la vida, ha de començar ara.

El que experimentem ingènuament tantes vegades com natural, és ja experiència sobrenatural. Totes les experiències cabalment humanes, són sempre experiència de gràcia i que no de la naturalesa ( pura).

Lluny d’exigir carismes extraordinaris i gràcies espectaculars, el cristià es capaç de detectar en l’entorn , la constant, poderosa i consoladora ( a la vegada que discreta i velada) presència de la gràcia. Comprendrà que ella és, no una cosa al costat d’altres coses, sinó una determinada qualitat que revesteix totes les coses, quan són tocades per l’amor de Déu.

El hombre es simultáneamente e indisolublemente, ser social y ser personal. En cuanto ser social es una libertad situada, determinada de antemano por su medio. En cuanto ser personal es una libertad responsable y autónoma (...)


La gracia se dispensa corporativamente en la mediación de la comunidad humana, como y porque esa comunidad es mediadora de la propia personalidad. Nadie pues alcanza la salvación sin la personal asunción de la gracia en otros, quienes a su vez, la manifiestan y la transmiten. Yo no podría creer y ser agraciado, si otros antes que yo no hubiesen creído y sido agraciados (...) 

De modo análogo, si es la des-gracia y no la gracia, lo que toma cuerpo en la sociedad, ésta no será ya mediadora de salvación, sino de perdición. La repulsa de la oferta divina se objetiva necesariamente en instituciones, usos históricos, reglar morales, cultos religiosos, vida social… todo lo cual comporta una herencia negativa, socialmente acumulada e individualmente recibida, en base a la cual la libertad de las personas singulares oscilará espontáneamente hacia el polo negativo de la relación con Dios (...)

Quien se encuentra en un medio social opaco a la gracia, quedará en suma negativamente afectado por una determinación interior a su yo, y anterior a su opción (...)

Quien es insensible a la gratitud – y el autosuficiente lo es- no tiene el sentido de la gratuidad; la idea de una realización de lo humano solo posible mediante el puro don, habrá de sonarle a escándalo y a locura.

Dios ama a los menos dignos de ser amados porque son los más necesitados de su amor. Los más amados son los menos amables, porque Dios ama como crea: desde la nada.


La salvación es el Salvador. Es la vida misma de Jesucristo dándosenos. A ella se accede, no por la vía de la imitación,  sino por la vía de la apropiación o participación de su ser (...)


Juan L. Ruiz de la Peña. " El don de Dios"

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El conte de la bola de l’arbre de Nadal

La cicatriu d'en Roc

Portsmouth natura

Tolerancia i especificitat

Santa Maria de Refet i EL LLOC

Un conte d'hivern

Valle de Bujaruelo

NENS

?????

El país que no tenia princesa