L'absència


Del llibre de Josep Otón: " Simone Weil : El silenci de Déu "
Una mistagògia ( pedagogia del misteri)

Déu només pot ser present en la creació en forma d’absència.

Déu travessa la infinita espessor del temps i de l’espai per arribar a l’ésser humà i seduir-lo. Si ell es deixa arrencar, encara que només sigui un instant , el seu consentiment, aleshores Déu el conquereix. Però un cop l’ha convertit en quelcom plenament seu, l’abandona. El deixa completament sol. I és en aquest moment que li toca a l’individu creuar a les palpentes, la infinita espessor del temps i l’espai per cercar Aquell a qui estima. D’aquesta manera, fa en sentit invers, el mateix trajecte que Déu va fer per arribar fins a ell. I aquest viatge és en el pesament weilià, la creu.

“ Us convé que jo me’n vagi” ( Jn 16,7). Simone Weil interpreta aquesta frase considerant que la presència de L’absència de Déu implica una distància, una separació que permet el discerniment, és a dir, la comprovació de la consistència del que hem viscut, ja que la immaduresa i l’entusiasme inicials poden distorsionar la nostra percepció de la trobada.

En un primer moment, per Maria Magdalena, el sepulcre buit representava la desaparició de Jesús; en canvi després hi descobrirà una presència diferent a aquella a la qual estava acostumada. De manera anàloga, l’allunyament pot ser el pas previ d’una nova trobada, el llindar d’una nova porta.
La dissort weiliana esdevé el sepulcre buit, en fer palesa l’absència de Déu, però alhora és l’indici que anuncia una presència nova.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El conte de la bola de l’arbre de Nadal

La cicatriu d'en Roc

Portsmouth natura

Tolerancia i especificitat

Santa Maria de Refet i EL LLOC

Un conte d'hivern

Valle de Bujaruelo

NENS

?????

El país que no tenia princesa